E-dergi
e-dergi
Proje

Finansbank Kristal Kule

Pei Cobb Freed&Partners ve HAS Mimarlık ortaklığında tasarlanan 168 metre yüksekliğindeki Finansbank Kristal Kule, dinamik biçimiyle İstanbul'un farklı noktalarından sürprizli ve farklı görünümler sunuyor.




Ocak-Şubat 2016 / Sayı: 60

KÜNYE
Mimari Tasarım: Pei Cobb Freed&Partners, HAS Mimarlık Ltd.
Proje Koord. ve Yapım Yöneticisi: Soyak İnşaat ve Tic. A.Ş.
Ana Yüklenici: Soyak İnşaat ve Tic. A.Ş.
İnşaat İşleri: Koray İnşaat San. ve Tic. A.Ş.
Proje Yönetimi: Arup Mühendislik ve Müşavirlik A.Ş.
Strüktür Tasarımı: Thornton Tomasetti Group, Balkar İnşaat Müh. Müş. Ltd.
Cephe Danışmanı: Pei Cobb Freed&Partners
Cephe Yıkama Danışmanı: CoxGomyl Group
Giydirme Cephe İşleri: Permasteelisa Group
Dış Cephe Taş Kaplama İşleri: Haz Mermer San. ve Tic. A.Ş.

Kristal Kule, İstanbul’un yeni iş bölgesinde, en dikkat çekici yapı olarak yerini aldı... Bina İstanbul’un önemli bir kavşağı üzerinde yer alıyor ve dinamik biçimiyle, metropolün farklı noktalarından sürprizli ve farklı görünümler sunuyor. İstanbul’un çeşitli noktalarından bakışın yanı sıra önemli karayollarından yaklaşımda da kentlilere sürekli değişen bir görünüm sağlıyor. Bunu sağlamak için tasarımda, günümüzün sıradan gökdelen mimarisinden bilinçli bir şekilde uzak durulmuş.

Kule, Büyükdere Caddesi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü gibi iki ulaşım arterinin kesişme noktasında bulunuyor. Büyükdere Caddesi’ndeki öteki yapılaşmalar gibi dar, uzun bir arsada 104.000 metrekare kapalı alanlı olarak inşa edilen kompleks, biri 168 metre, diğeri 63 metre yüksekliğinde iki büro binası ile zeminde bunları arsa boyunca birbirine bağlayan restoran, kafeterya, alışveriş alanları, büro iç bahçeleri, yansıma havuzları gibi sosyal donatılar ve bodrumda 5 katlı otoparkı içeren podyum yapısından oluşuyor.


Kompleks, Finansbank Kristal Kule’nin yanı sıra bir de 63 metre yüksekliğinde büro (sağda) binasından oluşuyor.

Pei Cobb Freed&Partners ve HAS Mimarlık, Çeliktepe tarafındaki daha alçak ikinci kulenin, çevresindeki yapılaşmaya saygılı olması ve uyum sağlaması için projenin Çeliktepe tarafını ve Büyükdere Caddesi tarafını ayrı ayrı ele alarak, mevcut yerleşim dokusuyla uyum sağlayabilecek bir geçiş yaratmaya çaba göstermişler.

Levent bölgesinde yer alan dar uzun arsalar dizisi, Büyükdere Caddesi’nce açılı olarak kesiliyor. Planda, zeminde, yan cepheler arsa sınırına paralel kalırken Büyükdere Caddesi’nin açısı dikkate alınarak paralelkenar bir plan düzeni oluşturulmuş. Arsa sınırlarına uyumlu olarak oluşan bu paralelkenarın, hassas geometrik parametrelere uygun olarak açılarının değiştirilmesi sonucunda 14. katta bir altıgene ve 28. katta ters açıda bir paralelkenara dönüşmesiyle elde edilen farklı cephe yüzeylerinin oluşturduğu simgesel form, farklı noktalardan bakışta kentlilere sürprizli perspektifler sunarak mimari tasarım hedefini sağlıyor.

Cephe konstrüksiyonunda mimarlar tarafından çok özenli bir detaylandırma çalışması yapılmış. İmalatçıdan kusursuz bağlantı detayları istenmiş ve titizlikle izlenmiş. Cephe temizleme sistemi içinse, binanın üst (çatı) kısmı açılıyor ve içinden teleskopik olarak temizleme vinci çıkıyor. Bu vince asılan sepet, binanın içe doğru girintili yüzeylerine özel bağlantılarla sabitlenebiliyor. 



Binanın kuzey ve güney cepheleri paralel. Bu form, doğu ve batı cephelerindeki parametrik geometri değişikliği ile sağlanıyor. Giriş katında güneydoğu-kuzeybatı yönünde paralel kenar olan geometri, üst katlarda kuzeydoğu-güneybatı yönünde paralel kenara dönüyor, sonrasında ise 168 metre seviyesinde kuzey-güney doğrultusunda düz bir çizgi olarak bitiyor. Ana kuleye yukarıdan bakıldığında tam bir dikdörtgen oturum görülüyor. Köşegen simetrideki bu parametrik hareket, Finansbank Kristal Kule’nin her açıdan çok farklı gözüken formunu sağlıyor.

Soyak’tan satın alınan Finansbank Kristal Kule’nin iç mimarisi de yine binanın yaratıcısı Pei Cobb Freed&Partners tarafından yapılmış. Eserlerini yaptıkları ülkeyi temsil ettiklerine inandıkları şekilleri projelerinde kullanmaktan hoşlanan proje mimarları, Finansbank Kristal Kule’de de bir “Türk Deseni” olarak tanımladıkları baklava figürünü hem döşemelerde, hem de tavanlarda değişik motiflerle kullanmışlar. Finansbank Kristal Kule giriş lobisinde gri mermer ile başlayan döşemeler, küçülen baklava şekilleri ile arka bölüme gittikçe beyaza dönüyor. Projede mermerler Türkiye’deki ocaklardan seçilmiş ve podyumdaki farklı alanlarda, farklı desenler kullanılarak binada hoş mekanlar ortaya çıkarılmış. 

Binanın bahçesine bakan güneş kırıcı detayı, Selçuklu desenlerinden esinlenerek oluşturulmuş. Binanın diğer bir özelliği, içinde dolaşırken kuleyi farklı perspektiflerle algılamanın mümkün olması. Örneğin podyumdan başınızı kaldırıp, galeri üzerindeki şeffaf tavandan kuleye bakıldığında sadece bir üçgen görülüyor. Projelendirilirken sürdürebilir enerji ilkesinin esas alındığı Finansbank Kristal Kule’de proje detayları ve malzeme seçimleri LEED sertifikası almak ve Yeşil Bina olarak tescillenmek üzere oluşturulmuş.

Geri